„Kavkaz 82“ Bzybský hřeben, Kavkaz. Pokračovala explorace Bzybského hřebene , prohloubení propasti „K-2 S.Panťuchina“ a zmapování do hloubky 650 metrů, průzkum se rozšířil do vzdálenějších rajonů hřebene, objeveny propasti „Orcus“ a další nové jeskyně. Objevena významná archeologická lokalita- obětiště abcházských lovců.Účastníci: Josef Wagner, Václav Šutta, Mirek Reichenbach,Petr Téma, Mirek Strakoš, Ljuba Šromová, Radim Vladyka, Vlastík Andrle (novinář).  Hlavním vedoucím celé expedice byl Genadij Panťuchin.
Pokračovala explorace Bzybského hřebene , prohloubení propasti „K-2 S.Panťuchina“ a zmapování do hloubky 650 metrů, průzkum se rozšířil do vzdálenějších rajonů hřebene, objeveny propasti „Orcus“ a další nové jeskyně. Objevena významná archeologická lokalita- obětiště abcházských lovců.

kavkaz80 (1)

Zpráva z expedice

Cílem této výzkumné výpravy byl opět Bzybský hřeben na Západním Kavkaze a oblast okolo vrcholu Abac zkoumaná při výpravě v roce 1980. Expedice odcestovala z Bohumína 27.července 1982 dvěma vozidly mikrobusem Škoda 1203 a terénním M 461. Postupně po trase Bohumín-Lvov-Kijev-Simferopol- Novorosijsk- Soči, ( s několikadenní zastávkou v Simferopolu) přepravila do vesnice Bzyb, do místa sběrného tábora. Zde výpravu doplnilo 27 speleologů z Permu a 18 speleologů z Krymu. Pro velmi nepříznivé povětrnostní podmínky nebylo možné použít pro transport materiálu vrtulník a tak transport do místa základního tábora s převýšením okolo 2000 metrů probíhal vynáškou ve dvou etapách a trval celkem 3 dny.

 Hlavním vedoucím celé expedice byl Genadij Panťuchin.

kavkaz82 (11)

kavkaz82 (7)

Transport materiálu do základního tábora

Tábor výpravy byl postaven na místě tábora z roku 1980 ale výzkumné práce probíhaly na mnohem rozsáhlejším rajonu.

kavkaz82 (6)

Základní tábor expedice

Hlavní pozornost byla věnována systému „K1- Slávy Panťuchina“, ve kterém v roce 1981 se podařilo proniknout do hloubky – 550 metrů. Tento systém je vzdálen od základního tábora asi 500 metrů a po natažení telefonního spojení ke vstupu, zahájily činnost první transportní skupiny.

kavkaz82 (17)

kavkaz82 (18)

V systému K-1

První podzemní tábor byl založen v hloubce 225 m a druhý v hloubce 550 m a začala v něm pracovat krymská skupina, která po třech dnech dosáhla hloubky – 650 metrů. Vlivem silných dešťů se vytvářely ve všech propastech v podzemí silné vodopády a práce byla velmi ztížena. Po čtyřech dnech vystřídala v podzemí krymské družstvo česká skupina, která během tří dnů provedla kompletní mapovou dokumentaci systému. Po tomto byl zahájen retransport materiálu.

kavkaz82 (26)

Výstup ze systému K-1

kavkaz82 (19)

Mapovací tým po výstupu z K.1

kavkaz82 (20)

Výstup z hloubky 650 m v gyrdu to je dřina.

Výzkumy probíhaly i dalších částech Bzybského hřebenu. Bohumínská skupina prováděla explorační práce v členitém terénu západní části Bzyb-Gagrské antiklinály, kde bylo otevřeno několik závrtů a v jednom z nich objevena propast „Orcus“ ( -162 m).

kavkaz82 (22)

kavkaz82 (21)

Objev propasti ORCUS

Nedaleko základního tábora objevila permská skupina propast nazvanou „Permská“ ( -163 m) a na antiklinále Arabika pak česká skupina objevila další propasti „Pod košem“, „Sněhová“ a „Kr 15“, jejichž hloubky však nepřesáhly 50 metrů.

kavkaz82 (24)

Terén na severu Bzybského hřebene

kavkaz82 (4)

Explorace terénu Bzybského hřebene

Do vzdáleného rajonu okolo hory Chimsul ( asi den pochodu SV od základního tábora) byla vyslána osmičlenná krymsko-permská skupina, která zde během pěti dní objevila řadu propastí, z nichž nejhlubší je „Kr-16“ , ve které dosáhli hloubku   – 170 metrů a systém pokračuje dalšími vertikálami. Pro nedostatek času však byl výzkum přerušen.

Bohumínská skupina provedla také první explorace ve vzdáleném rajonu severně od hory Čipžarga, kde bylo zaregistrováno 10 neznámých jeskyní a propastí.

kavkaz82 (10)

kavkaz82 (9)

Závrtová pole na severním okraji Bzybského hřebeme

Na sousedním hřebenu východně od tábora byla objevena středověká obětiště abcházských pastevců s množstvím ocelových hrotů šípů.

kavkaz82 (13)A to jsme ještě stihli zachránit pastevcům jednoho býčka, který spadl do propasti a trochu si i potrhal kůži. Tak že naše doktorka expedice Larisa měla práci, a rány mu zašila.

kavkaz82 (12)

Vytahujeme býčka z propasti.

Práce na hřebenu byly zakončeny 18. srpna a byl zahájen sestup výpravy do Nového Afonu a 21 srpna se výprava vydala na zpáteční cestu po trase Suchumu-Tbilisi-Křížový průsmyk-Rostov-Kijev-Lvov-Bohumín.

kavkaz82 (3)

Retransport s Bzybského hřebene

Zpáteční přeprava byla komplikovaní poruchou na vozidle Š 1203,. Kdy ještě na Kavkaze došlo ke zničení jednoho válce v motoru vozidla( jízda pokračovala na 3 válcích) a u města Kijeva došlo ke zničení dalšího válce a mikrobus byl do Bohumína tažen celou trasu vozidle GAZ M 461.

kavkaz82 (25)

Přejezd přes Křížový průsmyk

Expedice Kavkaz 82- co ve správě nebylo.

Kupodivu cesta na Krym do Simferopolu , až na „běžné“ poruchy aut jako vadný startér, protržené těsnění pod víkem motoru,upadlý silenblok výfuku, prasklé lanko plynu …, proběhla hladce a my během dvou dnů jsme na klubovně simferopolských speleologů.

kavkaz82 (5)

Před klubovnou simferopolských speleologů

Po dni odpočinku 29. července začínáme na Krymu řešit transport několika tun materiálu pod Kavkaz . Nabízí se se nám jedna z hlídkových lodí sovětského námořnictva kotvící v Jevpatorii. Nakládáme vše do našich aut. Ale v přístavu zjišťujeme, že loď odjíždí až za týden a vše vezeme nazpět. Aby naši mechanici nevyšli ze cviku na Škodě 1203 vypovídá službu alternátor a převodovka. Tu Vašek a Raich rozebrali a složili v noci snad desetkrát. Nepracuje nadále. A marně to zkoušení i další den. ( teprve později zjistili, že ji skládali špatně)

30.července opět balíme všechen materiál výpravy , tentokráte na Kamaz a můžeme vyrazit směr Kavkaz. Škoda samozřejmě ve vleku za Gazem. Jedeme za lijáku celou noc a díky němu se nám daří opět proniknou na trajektu přes Kerčřskou úžinu, kde vstup cizincům je zcela zakázán.

Další den se blížíme kopcovitým terénem k Soči a Gaz už sotva dýchá a proto zabočujeme k nějakému velkému servisu. Opět sundáváme převodovku a naši řidiči-mechanici-soustružníci si sami vyrábějí vadné synchrony a také zjišťují, že celou dobu převodovku skládali špatně a najednou auto jede.

Za deště 1. srpna dorážíme do sběrného tábora pod Bzybem a je jasné, že vrtulník na hřeben s našim materiálem nepoletí. Proto příští den zahajujeme transport materiálu do základního tábora ve výšce 2000 m.n.m. sami pom svých.

kavkaz82 (15)

Materiál, který jsme transportovali do základního tábora- výškový rozdíl 2000m

Než se však vydáme na Bzybský hřeben, musíme se jako cizinci registrovat na gruzínské milici. Vyrážíme tam v pondělí- ale pondělí milice „nerabotajet“ a tak to znova zkoušíme další den. Marně. „Vás musí zaregistrovat ministerstvo AASSR v Suchumi“, pravili a tak jedeme tam. Ale nedojeli jsme. Ozval se neznámý zvuk v motoru a stojíme. Zatímco co Pepa a Sáša pokračují stopem do Suchumi, kde vše hezká milicionářka vyřídila za hodinu, Vašek zjišťuje že : v bloku motoru je díra, ojnice kouká ven a jeden píst také není k ničemu.“Nevadí“, pravil Vašek, „pojedeme na třech !“. A oprava vypadala následovně : díru v bloku motoru Škody ucpali roztaveným lanem z Bolatic, odpojil vadný píst a jeli jsme dále.

Je již 4. srpna a lijáky nepřestávají. A tak na rozbahněných stezkách pokračuje transport materiálu do základního táboru. Je dvoudenní a velmi namáhavý. Noc vždy překonáváme ve starém polorozpadlém salaši v polovině cesty, kdy každý z nás je kompletně promočený a obalený bahnem z nesčetných pádů na bahnitém terénu.. Je 5.srpna a opět scházíme dolů pro druhou várku nákladu materiálu.

Konečně 7. srpna se může expedice rozeběhnout na plno tak jak popisuje zpráva.

kavkaz82 (16)

Výzkumné práce na hřebenu končí 17. srpna a postupně je opět transportován materiál výpravy do údolí. Dva dny odpočinku u Černého moře a vše se připravuje na zpáteční cestu. Olej z díry v bloku motoru teče stále více a tak obětujeme další kus lana, roztavujeme nad vařičem a díru zalepujeme. 20 srpna zahajujeme cestu z Nového Afonu domů. S „dvanásettrojkou“ na tři válce vyrážíme přes centrální Kavkaz , průsmyky Rikoti a Křížový průsmyk ( ve výšce 2379 m.n.m.) na Nalčik. Chceme samozřejmě i na Elbrus- jenže GAI naši snahu ukončili velmi rychle.A tak během dalšího dne dorážíme k Rostovu a ráno zjišťujeme utržený tlumič na Gazu a pár set kilometrů dále vypovídá službu“čtyřka“ Gaza, kterou pak musíme přivazovat lanem a hned na to praská brzdová trubička , kterou zaslepujeme a jedeme na tři brzděná kola. A třešničkou na dortu je porucha dalšího pístu v motoru Škody- na dva už jet nelze a tak klasicky ji zapřaháme za churavého Gaza a taháme opět až do Bohumína.

kavkaz82a (2)

kavkaz82a (1)