“KAVKAZ 1980” Kavkaz 1-28. srpna 1980

Společná výzkumná expediční výprava speleologů ORCUSu a speleologů z Krymského poloostrova na málo prozkoumaný Bzybský hřeben na Západním Kavkaze.


Účastníci: Josef Wagner, Mirek Demjen, Pavel Sýkora, Petr Konig, Ljuba Šromová,Mirek Reichenbach,Lumír Pecold ( bohužel), Genadiy Panťuchin a 35 dalších speleologů z Krymu a Permu

kavkaz80 (4)

Místo základního tábora expedice

V těchto pionýrských létech transportu po území bývalého Sovětského svazu byl hlavním problém probít se po jejich cestách, omezeních pro cizince, zákazy jízdy v noci …. do cíle expedic. A také při této výpravě to byl hlavní problém.

Vyjíždíme z Bohumína vozy Škoda 1203 a Gaz M4561, který jsme si vlastně najali i s jeho majitelem prý cestovatelem Lumírem, nebo jsme obdobné auto tehdy neměli. Naše trasa vedla přes Slovensko a jediný náš přechod s SSSR Vyšné Nemecké. Na přechodu měli naši polední siestu a i když sami čekali jsme několik hodin. A pak si nás vzali do parády. Museli jsme sundat i víčka s hodinek, jestli uvnitř nemáme výbušniny. Rozmotat a prohmatat lana- jestli uvnitř nejsou náboje. Akorát konzervy ty nám nechali zavřené. Pak nás pouští sovětským kolegům a my mysleli , že pod hlavněmi samopalů tam budeme trávit týden. Kupodivu byli rychlejší než naši. Akorát jejich hašivý pes nám objevil 10 kg salámu a jelikož je prý na celém území SSSR karanténa přikázali nám jej sníst. Podělili jsme se se všemi v okolí a bez českých klobás vyrazili směr Užgorod.

Už první GAI ( gasudastvernaja avtoinspekcia) nám dal jasně najevo co nás čeká. „ Na Černovcy ?

Vyloučeno ! Tam jsou stržené mosty. Přes Karpaty na Lvov. „Cesta přes Karpaty silně připomíná tankodrom a také brzy Gazu upadá výfuk. Proto bereme nocleh v poli před Ternopolem a ráno hledáme nějaký servis a benzínovou pumpu. Tu nacházíme nejdříve a marně pátráme jak se k ní vlastně najíždí. Každý jak chtěl a uměl. Tak jsme se tam vrhli a po půl hodinovém boji se probili k čerpadlu. Ještě nemáme vyhráno . Vybojovali jsme i hadici zasunuli pistol do nádrže a jen se obrátili už zas tam nebyla. Museli jsme vymyslet strategii. Cici číhal u okýnka, Raich hlídal pistol v nádrži,Déžo sledoval ručičku čerpadla (která stejně nefungovala) a ostatní odháněli dotírající další zájemce o tankování. Konečně natankováno a jedeme do servisu. Kupodivu měli i svářečku a tak po desítkách otázek : „ Kakaja eto mašina“ a kdy se všichni vrhali pod auto, pod kapotu a do kabiny můžeme odjet. A jedeme na jih do Oděsy . Díky nepozornosti Gajů se nám večer podařilo dosáhnou města. Ale při výjezdu z něj směr Nikolajevka nás už chytili.:“V noci se nesmí jezdit ! Zpět do města a spát !“ , zněl nekompromisní výrok. Spíme někde v městě a jak ráno zjišťujeme jsme přímo uprostřed tržiště. Zkoušíme druhý pokus probít se z Oděsy na Nikolajevku. Třeba tu budou jiní Gajové. Byli a lapli nás znova. „Ještě jednou a vykážeme Vás domů !“ a poslali nás zpět na sever na objížďku asi 1000 km. Zkoušíme na první odbočce uniknout na Kijev. Za chvíli jsou opět za námi : „Tuda nelzja“.A vracejí nás na přikázaný směr. Tak jedeme kam nás poslali. Jenže za chvíli opět nejedeme. Na škodě nám upadlo zadní kolo. Utahujeme zbylé tři šrouby a pokračujeme až do chvíle kdy praská trubička brzdového systému, upadá startér….

kavkaz80 (3)

Dvanásettrojka nám dávala zabrat

Opravujeme a konečně vidíme nápis Krivoj Rog a sledujeme k našemu potěšení, že zde Gajové jiní, nějací lepší. V Krivoj Rogu nás posílají i do zákazu a v Nikopolu sice opilí ale provázejí nás celým neznačeným městem. Konečně dosahujeme Krymského poloostrova a přímo na vjezdu se závorou pod policejní budkou nám psycholožka Ljuba servíruje testy na což z budky nevěříce hledí dva policajti, nevědíce zda mají volat posily nebo přímo psychiatra. Konečně klubovna simferopolských speleologů a nikdo v ní. Máme dva dny zpoždění a Geňa běhá mezi letištěm a nádražím, netušíce čím přijedeme.

Je 3. srpna a výprava je kompletní. Krymská a Permská část expedice se pod Kavkaz přemísťuje letecky a my roztlačujeme naše auta ( neboť startéry již nefungují)a míříme na Kerčskou úžinu ( neznajíce že Kerč je městem pro cizince přísně uzavřeným) na trajekt . Fronta na trajekt je obrovská a tak se děláme hluší němí a vše předbíháme. Po pár kilometrech ta trajektem prasklá v Gazu brzdový válec ale jedeme dál až do Novorosijska kde nás opět lapli Gajové a tvrdě chtěli dát Cicimu díru a pokutu, ale pár piv to spravilo a my pokračujeme až do vesnice Bzyb, kde bylo místo sběrného tábora výpravy.

kavkaz80 (14)

Ljuba zvládala i kuchyni

Ráno 4. srpna nás budí vůně kaše. Jsme rádi – ale netušili jsme , že bude pořád. Odpoledne doplněni o průvodce Gríšu se jedeme zaregistrovat do Soči na OVIR ( policie , nebo KGB čert ví). „ No tak vy budete na Bzybském hřebenu, tak se zaregistrujete tam“, pravili a nám nebylo jasné jestli nám to razítko dá bača nebo medvěd a raději jsme šli.

Je 5. srpen a dnešek je věnován zajištění vrtulníku pro transport části materiálu do místa základního tábora na Bzybském hřebenu. Do Škody 1203 uýsedá Déžo, Pepa , Geňa a Ljoňa a míří na suchumské letiště. Jenže to není tak jednoduché. V Gruzii není benzín a město Suchumi je po nočním dešti zatopeno. Ve vodě až po výfuk postupně míjíme auta , která vybočila s přesné trasy a utonula, a dosahujeme letiště, kde Geňa dojednává stroj, který nad námi za hodino prolétá.

kavkaz80 (6)

První část nákladu nám vynesl na hřeben vrtulník

Nakládáme 1500 kg materiálu do vrtulníku a zbytek balíme do batohu a připravujeme vše na zítřejší výstup na Bzybský hřeben. Ještě uplácíme místního Gruzína aby nám na své zahradě hlídal auta, abychom měli na čem odjet domů.

kavkaz80 (5)

Transport na hřeben začíná u mostu přes řeku Bzyb

Další den brzy ráno řádně naloženi a dlouhý had 40 speleologů zahajuje výstup od mořské hladiny do místa základního tábory s převýšením okolo 2000 metrů. Po osmi hodinách dosahujeme místa s malým vodním pramenem, jediným v oblasti, kde bude stát základní tábor. Vystupujeme na vrchol Abac, kam vrtulník složil náklad a každý, aby nemusel jít dvakráte si nakládá řádnou porci.

Další den je věnován výstavbě tábora, jídelny, kuchyně , toalet. Kuchyň je opravdu evropská- vaří se v kýblech a jídlo je jednotné: kaše s různými příchutěmi a čaj. Škoda , že jsme dole zapomněli sůl. Časem si však zvykáme. Odpoledne dělá Geňa přednášku o celém rajonu, rozděluje družstva a úkoly.

kavkaz80 (7)

Geňa Panťuchin zahajuje výpravu.

8.srpen je konečně dnem pracovním. Do již objevené jeskyně „K1“ vyráží krymské družstvo doplněné Raichem aby upravili vstup a vyčistili objevené části od volných kamenů až k první stometrové vertikále. My doplnění o Andreje vyrážíme asi 5 km od tábora, kde byl objeven vstup do neznámé propasti, nazvané později „Bohumínská“.Naším úkolem je systém prozkoumat a zmapovat. Docházíme až k neprůlezné úžině v hloubce -110 metrů, která evidentně pokračuje rozšiřující se vertikálou. A tak dalším našim úkolem je střílením tuto úžinu rozšířit. A tak zatím co Pepa, Lumír a Déžo mapují Andrej, Cici a excelentní důlní střelec Konig chystají otvory pro založení náloží. Blíží se kontrolní čas a my zahajujeme výstup.

kavkaz82 (27)

Výstup v Bohumínské propasti

V jedné z propastí shazuje Cici nechtíc volný kámen přímo na Andrejovu hlavu. Kámen proráží přílbu a první úraz je tady. Hlavu mu řádně ovazujeme a rychle pomáháme ven. Venku je již tma a my trochu bloudíme a do tábora dorážíme už když druhé družstvo vyráží za námi na pomoc. Ve svitu táborových ohňů vidíme i kulhajícího Raicha a dovídáme se, že se mu podařilo spadnout z jednoho komínu a dobře si naštípnout kotník. Nezačínáme nejlépe.

kavkaz80 (13)

Mirek a jeho kotník

Další den pokračujeme v mapování „Bohumínské“ a vysekávání otvorů pro odpal úžiny. a povrchu pracuje několik skupin, které vyhledávají další nové jeskyně a propasti a na jedné z antiklinál se jim podařil nečekaný archeologický objev. V nevelkých kamenných kruzích, které sloužily zřejmě jako obětiště abcházských lovců objevili více jak 1000 ocelových hrotů střel a šípů.

kavkaz80 (11)

Mapování Bohumínské propasti

kavkaz80 (10)

V propasti Bohumínská

 

10. srpna vystupuje ze systému K1 krymský skupina a ve výzkumu propasti je bude střídat skupina Vasja, Arkadij, Šura a Pepa s cílem vybudovat v hloubce 250 metrů podzemní tábor a proniknout hlouběji. Připravují zásoby na dny pobytu v podzemí.

Zatím v Bohumínské propasti Déže, Konig a Lumír pokračují v sekání a Cici vede ženské družstvo při průzkumu nově objevených lokalit.

V těchto chvílích nikdo netušil, jaké drama se bude v systému K1 za pár hodin odehrávat. Čtyřčlenné družstvo postupně proniká vstupním labyrintem k ústí první stometrové zvonovité šachty. Arkaša sjíždí na dno a Pepa bere cívku s telefonním kabelem a sjíždí za ním. V propasti se však kábel zamotává s lanem a nastává komplikovaná práce vodič a lano oddělit. Spojení s povrchem stále pracuje. Konečně se daří lano oddělit od kabelu, ale za chvíli se spojení s povrchem ztrácí. Marně se snaží podzemní skupina spojení s povrchem obnovit. Disciplinovaní Saša a Arkaša odmítají pokračovat v akci bez spojení, ale nakonec vítězí Pepův návrh , aby v hloubce -250 m vybudovali podzemní tábor. Vše je připraveno k dalšímu transportu , když se najednou ozve tiché zadunění a Pepa je sražen mezi balvany na dně propasti .Někde u stropu stometrové propasti se uvolnil velký kámen a zasáhl ho do ramene. Arkaša vystupuje na povrch ( neboť spojení stále nefunguje)a začíná záchranná akce. Ráno je Pepa na povrchu v rukou doktorky Larisy a zranění se ukazují vážná. Zlomená lopatka, roztříštěný ramenní kloub. I když jsme v Gruzii, Saša místním doktorům a nemocnicím nevěří a zařizuje vše v simferopolské nemocnici   na Krymu. A tak se expedice dělí. Déžo, Cici a zdravotní sestra Věra a Kolja doprovázejí Pepu na 800 km dlouhé cestě do Simferopolu a ostatní pokračují v činnosti na Bzybském hřebenu.

Škoda Š 1203 se zraněným a jeho doprovodem sice bystře z Bzybu vyráží, ale brzy končí se zablokovaným zadním kolem a oprava se protahuje na půl dne. První české slovo, které Věra z Permu a Kolja z Krymu zvládli bylo : „Tlačit“, neboť startér na škodovce byl nefunkční a jiná možnost nastartování nebyla. V Simferopolu už čekal Sáša a začal kolotoč. První rentgen. Jenže… V první nemocnici se zrovna rentgen „slamal“, ve druhé zrovna vypnuli proud a ve třetí už bylo po pracovní době. Ale ukecali jsme je a mohlo zasednout konsilium odborníků co dál. Jedni pravili operace , druzí jen sádru a nakonec přizvali starého profesora z Kijeva. Zatím Pepu ubytovali v Olympijském pokoji ( neboť zrovna v té době probíhaly v Moskvě olypijské hry a každá nemocnice měla připravené jeden VIP pokoj). Barevná televize, lednička,křesla , osm sester, čtyři chody na snídani …. Profesor dorazil další den , zdrbal konsilium , praštil Pepu po modrých zádech a pravil :“Moloděc, sam vyzdravjlejet“… A bylo po všem. Jen nějaké ozářky a pravé mumio v mléce.

A co zatím na Bzybském hřebenu ?

Bylo 12. srpna když se Konig pokoušel v Bohumínské propasti o další odpal. Naládoval střelivo, ucpal, dal palníky, natáhl kábel odpálil a po několikáté nic .Střelivo bylo hodně staré a vlhké.

V propasti K1 se zatím daří dalším družstvům pronikat hlouběji a postupně dosají hloubky 350 metrů.

Na povrchu však postupně dochází potraviny, které jsou již nyní přidělovány jen dvakráte denně a z mouky místo chleba kuchař výpravy ďáďa Vasja peče chlebné placky. Z našich tajných zásob Ljuba další den připravuje něco z české kuchyně. Samozřejmě knedlíky a guláš. Ještě zdaleka není oběd hotov a před kuchyní stojí všichni ve vzorné frontě.

Další sestup v systému K1 se zastavil u další hluboké šachty. Na její zdolání již nejsou lana a tak pro tento rok se zde končí. Do Bohumínské propasti sestupuje družstvo nejštíhlejších účastníků, aby se pokusilo zdolat úžinu na jejím dně. Marně. Úžina odolala.

Explorační terénní skupina objevuje pod vrcholem Abac středověké obětiště  abcházských lovců s několika kamennými kruhy a v jednom z nich stovky ocelových hrotů šípů. Významný archeologický objev, který nebyl bohužel v budoucích letech archeology zabezpečen a tedy vykraden.

kavkaz80 (12)

Obětiště abcházských lovců

 

Je 16. srpna když skupina pobývající v Simferopolu se rozhodla vyrazit na výlet na Velký kaňon. Samozřejmě naší dvanásetrojkou. Ale cestou najednou něco zachrastělo v převodovce a Déžo jen konstatoval :“Je po ní“. A bylo. Potřebovali jsme odtah do Simferopolu a o to postarala policie. Nekompromisně zastavila první auto ( cisternu)a přikázala nás odtáhnou do Simferopolu. A ještě před námi jeli s majákem nehledě na značky ani semafory. A když pak Dežo otevbřel převodovku, zapochybovali jsme, zda ještě někdy uvidíme Bohumín .

Na Bzybu expedice zatím končí a vše se chystá k retransportu. Během dalších dní se skupina v Simferopolu snaží o opravu převodovky a výprava pod Bzybem u pobřeží Černého moře si řádně užívá dnů odpočinku u gruzínské čače ( obdoba naší lavorovice), návštěvu turisticky přístupné Novoafonské jeskyně ( v níž vozí návštěvníky malý vláček) i jejího objevitele Giviho.

V Simferopolu se stále snažíme vyrobit zničená ozubená kola třetího stupně převodovky- ale marně.

A tak domů vyrážíme třemi cestami. Raich s naštípnutým kotníkem letecky ze Soči za námi do Simferopolu a Lumír, Ljuba a Konig se rozhodli sobecky nejet Gazem za námi do Simferopolu aby nás odtáhli ale vzali to přes kavkazský Křížový průsmyk a Nalčik na Rostov.

Je 25.srpna a dva zdraví Déžo a Cici a dva zranění Pepa a Raich vyrážejí v porouchané Škodě 1203 ( v převodovce jsme vyřadili třetí stupeň) ze Simferopolu na sever směr Charkov. Za deště a nuceném nocování přímo pod budkou GAI dojíždíme do Charkova. Tady se máme setkat s druhou částí naší výpravy, která cestuje Gazem z Kavkazu. Jenže komplikacím nebylo konce. Přímo v Charkově něco lupne pod podvozkem „dvanásetrojky“ a my zjišťujeme, že praskla poloosa. Po dlouhém pátrání v obrovském městě nacházíme Gaza a na lano uvazujeme již zcela polámanou Škodu 1203 a vydáváme se cestu dlouhou 2000 km. Myslím, že by to mohl být světový rekord v tažení vozidla na laně.

 

kavkaz80 (16)kavkaz80 (15)

 

 

 

Ale ani to ještě nebyl konec kalvárie. Před Kijevem zjišťujeme, že převodovka Gazu visí na posledním šroubu a vydáváme se po servisech sehnat 3 šrouby M-12. Netušili jsme jaký to bude problém. Ale sehnali jsme a můžeme vyrazit na Kijev.

Místy táhneme „škodu“ stokilometrovou rychlostí až po 1500 kilometrech řidiči ve Lvově padají únavou a zastavujeme přímo v centru města. Ráno jsme obklopeni davem, který by koupil i to poslední co máme na sobě , ale my bereme směr Karpaty a hranice Slovenska. Jenže na karpatských cestách opět praskají šrouby na převodovce Gaza a jen díky „milici“ , kteří nás odtáhli do nějakého družstva a vydali příkazy :“ Ihned opravit“, můžeme pokračovat do republiky až do Bohumína.

Přehled všech poruch expedičních automobilů

30.8            GAZ M461     upadlý výfuk, po přejezdu Karpat oprava v Ternopolu

1.8              Š 1203            utržený čistič benzínu, plný olejový filtr

2.8              Š 1203            zlomený šroub zadního kola, utržený drát startéru

                   GAZ M461     upálený výfuk- opraveno v servise v Simferopolu

                                           Zlomení startéru

3.8              Š 1203            uniká olej z motoru

                                           Vadná brzda pravé přední kolo- prasklá hadička

                   GAZ M461     závada brzd-brzdový válec uniká brzdová kapalina

4.8              GAZ M461    spálené kabely ke svíčkám

                                           Špatně seřízený předstih

11.8            Š 1203            vzpříčená ruční brzda

                                           Porucha spojkového válce

                                           Únik oleje z motoru

                                           Prasklá pneumatika

12.8            Š 1203            Výměna žárovky reflektoru

16.8            Š 1203            Porucha převodovky

26.8            Š 1203            zlomená poloosa

                   GAZ M461     zalomení přidržných šroubů převodovky

27.8            Š 1203            vybití autobaterie

                   GAZ M461     nedobíjení autobaterie

                                           Vypadnutí přídržných šroubů autobaterie

28.8            Š 1203            prasklý klínový hřeben ventilátoru

                                           Zničení těsnění pod hlavou motoru (voda v oleji)

                   GAZ M461     Porucha převodovka- vyskakuje zařazená rychlost

29.8            Š 1203            uvolněný šroub příruby odkalovače